5/14/2009

Helicopterview vanuit Selge



Je hebt wel eens van die plekken waar je je direct thuis voelt. Zo'n bijzondere ervaring had ik tijdens een bezoek aan Selge. Een taxirit van drie uur bracht me in 1999 in dit afgelegen dorp in het Taurusgebergte. Wellicht veroorzaakt door de kou in de bergen, na weken van grote hitte aan de kust, zag ik ineens alles helder. Althans, zo heb ik dat beleefd. Ik had net een nieuwe baan en heimwee naar de vorige. Dat heb ik recht gezet.

Selge was de belangrijkste stad van Pisidia en over haar oorsprong lopen de meningen uiteen. Mogelijk is de stad gesticht door de Spartanen. Terwijl de historicus Strabo de Greek Calchas als mogelijke stichter noemt. Calchas die Agamemnon zou hebben aangeraden zijn dochter Iphigeneia te offeren voor een goede zeevaart. Die zich dood lachte omdat hij nog leefde op de dag dat hem voorspeld was dat hij zou sterven.

Het theater bood plaats aan 10.000 bezoekers. De cavea had de vorm van een hoefijzer, dus geen halve cirkel zoals bij de Grieken. Er zijn 15 rijen hoog en 30 rijen laag gelegen zitplaatsen. Deze kon je via vier entrees bereiken. Deze zijn alle vier ingestort tijdens door de vele aardbevingen in het gebied. De toneelwand, of scaenae frons, was Romeins. Toch dateert het geheel van voor de Romeinse tijd. Het theater schijnt in de 3e eeuw te zijn gerestaureerd. Afgezien van het theater is het bijna niet voor te stellen dat de stad eeuwen lang een vooraanstaande positie heeft bekleed, en zelfs met Alexander de Grote betrekkingen onderhield.

Wat me zeker is bijgebleven van mijn bezoek zijn de bedelende kinderen. Die liepen me de hele tijd achterna. More pictures of Selge, can be found here!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Most popular posts