6/03/2009

Vermoord in bad


Al lezend ben ik van Agamemnon niet bijster onder de indruk. Bij terugkomst uit Troje werd hij door zijn vrouw Clytemnestra en zijn neef Aegisthus in bad vermoord. Ik heb in 2007 in Ostia zo'n klassiek bad uitgeprobeerd en het lijkt me een onfrisse, maar vooral onhandige situatie. Nu gaat het hier om een Romeinse badkuip en ik weet niet hoe een Griekse er in 1250 v.Chr. uitzag, maar stel je eens voor. Je komt terug van een veldtocht, moe maar voldaan. Je hebt Achilles beledigd, Cassandra meegenomen en zit dan wat onbeholpen in zo'n bak. Zeep in je ogen. Heel vervelend en ontluisterend. Het was natuurlijk geen zeep, maar olie, maar voor het idee. Nu heb ik het sowieso niet op moord in bad. Neem 'Les amants criminels' van François Ozon maar in gedachten. De moord op Agamemnon kun je in een fragment uit de klassieker 'Electra' van Mihalis Kakogiannis (1962), dus hier zien. De moderne variant is stukken hilarischer, kijk maar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Most popular posts