5/11/2009

Werelderfgoed: Hierapolis

In 1990 lifte ik van Utrecht, via Lublijana, Belgrado en Tessaloniki naar de berg Athos. Na vier dagen te gast in de kloosters Xenophontos, Xeropotamou en Grigoriou lifte ik via Edirne, Istanbul, Ankara en Konya door naar Adana. Tijdens deze reis bezocht ik de theaters van Efeze, Aphrodisias en Hierapolis. Het Romeinse theater van Hierapolis dateert uit de 2e eeuw n.Chr. De stad biedt uitzicht over de kalkterrassen van Pamukele.


Een bezoek aan Hierapolis in Anatoliƫ, bezegelde in 1990 mijn interesse voor antieke theaters. Het verbaasd me dan ook niet dat het op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Waar Epidavros model staat voor een typisch Grieks theater, is dat van Hierapolis typisch Romeins. Het werd ten tijde van Hadrianus gebouwd, na de aardbeving in 60. Een handige plattegrond vind je hier. Er konden zo'n 12.000 toeschouwers in.

Een mooie fries tegen het podium geeft een processie en een offer aan Artemis weer. Artemis behoorde tot de twaalf goden van het Griekse Pantheon en is daar een dochter van de oppergod Zeus en Leto en tweelingzuster van Apollo. De Latijnse naam van Artemis is Diana.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Most popular posts