5/14/2009

Fransen blijven barbaren

Tekengrootte Het theater van 'Colonia Julia Firma Secundanorum Arausio', Orange dus, staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Het bood aan zo'n 10.000 mensen een zitplaats. filmpje.


Alleen bovenstaande foto is door mij gemaakt: aan mijn bezoek aan het theater van Orange in 1994 heb ik geen goede herinneringen. Het was prachtig, maar Fransen begrijpen dat slecht, zo vond ik. Niet dat ze geen munt uit het bouwwerk sloegen, maar het blijft, zo leek het, een overblijfsel van een bezetter. Alle documentatie was op een klein foldertje na, natuurlijk in het Frans. En uit pure frustratie heette het geheel "Gallo-Romain". Geen enkel volk doet zoiets geks. Rare jongens, die Fransen. Ik ga graag terug om mijn mening te herzien. Mijn humeur was die dag niet bien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Most popular posts