5/08/2009

See and to been seen


For years I visit antique theaters, amphitheaters, hippodromes and circussus. I make pictures, measure and document them. Het zijn plekken waar mijn fantasie op hol slaat. Hier kwam de lokale elite en het gewone volk om naar toneelspel te kijken. Hier werd duidelijk wie belangrijk was en wie zich met wie afgaf. Hier toonde men de laatste mode. Hier werden afspraken gemaakt om een beker wijn te drinken. Wisselde men de nieuwste roddels uit. Als je 'De Komedianten' van Couperus leest dan kun je je voorstellen dat er zich rond deze theaters hele levens voltrokken. Het waren bedrijven, met spelers, recettes, bezoekers en onderhoud. Maar meer nog dan in badhuizen, amfitheaters en circussen, toonde het klassieke spel het lot van de mens ten opzichte van andere mensen en zijn relatie tot de goden. Antiek publiek, maar ook weer niet.

Van sommige theaters is niet veel meer over, maar vaak vind je nog oude klassieke details. Een leuning, een rijtje originele zittingen. Dat geeft me dan een rare kick. Wie hebben daar gezeten? Wat speelde er in die levens? Zo goed als zeker niet veel anders dan hetgeen in die van ons nu. En dat maakt het bijna tastbaar. Maar er zijn natuurlijk ook prachtige, bijna onbeschadigde exemplaren. Theaters die eeuwen lang door het zand afgedekt zijn geweest en zo de tand des tijds hebben doorstaan.

Deze blog gaat over antieke theaters, het spel, anekdotes uit de steden waar ze te vinden zijn en af en toe over modern spektakel. Van de 35 theaters die ik tot nu toe bezocht, heb ik van slechts een aantal digitale foto's, van de rest dia's. Deze blog toont theaters in Spanje, Frankrijk, Italie, Griekenland en Turkije. In juli en augustus 2009 wil ik in Israƫl en Spanje zeker acht theaters aan de verzameling toevoegen. Hiervan maak ik dan een verslag op deze blog. O-rien-t.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Most popular posts